MINDFULLNESS TIPS

mindfulness

Jeg vil gerne komme med et godt tips jeg lærte til ’Mindfullness’
Jeg føler selv det kan være brugbart hvis man prøver det rigtigt af og gør det nogle gange ..

 

TÆNKER DU FOR MEGET?

 

Jeg er selv en type der tænker for meget og ofte overtager mine tanker mig selv, så jeg kan have svært ved at mærke efter hvad der er rigtigt og forkert.

 

Vi har alle sammen så mange tanker i vores hoveder konstant hele tiden og hverdag, nogen lægger vi mere mærke til end andre..

 
Som regel er det bekymrings tanker eller helt vildt glædelses tanker der overtager os mest, meen meen meeeeen ..

 

Hvad hvis du begynder at overtage styringen af dig selv og det du tænker og forsøger at mærke rigtig efter om det egentlig er rigtigt det du tænker..

 

Ofte når vi tænker følger der en følelse med, sådan er det bare fordi sådan er vi forbundet sammen med vores personlighed og krop, men alle de 1 million tanker kan ikke udgøre 1 million følelser hele tiden, så hvad hvis vi selv kunne styre det vi føler sådan så det passer til hvad vi har lyst til at tænke på?

 

De fleste af os kender til det at tænker man på noget der har rørt en eller gjort en trist, så vender mundvigen ned ad med det samme, og trist tomme følelser bliver vi fyldt op med, men 2 minutter efter hvis vi så tænker på det sjoveste vi har set eller hørt, så kommer smilet hurtigt frem og kan brede sig til et grin måske ;b ..

 

Jeg har nogle tips jeg fik fra ’Mindfullness’ og vil være ærlig at sige jeg selv vil bruge det mere, og øve mig i det for første gang jeg afprøvede det virkede det, det var lidt underligt og nogle af tingene virkede ikke helt, men det er her det er vigtigt man gentager og gentager så man til sidst mærker efter om det ikke bare ændre sig lidt for en selv.

 

MINDFULLNESS TIPS

 

Første mini øvelse kommer her..
For at denne øvelse bliver god for dig skal du nu tage et papir og skrive det du tænker om dig selv ned på et papir.

 

Det kan eksempelvis være:
’Jeg er meget selvkritisk’
’Jeg er tyk og dum’
’Jeg er bare den aller bedste i hele verden’

 

Eller noget ligende, brug lige tid på at finde frem til det ord eller sætning du oftes siger eller tænker til dig selv i hverdagene, og skriv det så ned på dit papir.

 

Luk derefter øjnene og sæt papiret helt oppe foran dine øjne, åben derefter dine øjne og tænk højt i dit hovedet det du har skrevet.

 
Efter ca 2-5 minutter så hold papiret ud for dine øjne
( som når du læser en bog) og sig stadig ordene i dit hovedet for dig selv.

 
Til sidst læg papiret på jorden/bordet og se stadig på ordene du har skrevet ..

 

Kan du mærke jo længere væk det kommer fra dig at du bliver distanceret som da det var helt tæt på?
Hvis ikke, så forsæt øvelsen ved at synge den for dig selv inde i dit hovedet eller sige den meeeeget langsomt og mærk efter hvad betyding ordene så har for dig nu 😉

 

SELVE ØVELSEN

Tanker er bare tanker

• At opøve færdighed i at se på tanker i stedet for fra tanker
• At se dem komme og gå uden at fæstne sig ved dem
• At lade dem komme og gå uden at styre livet og daglige valg af handlinger.

 

Måder at få distance på, frem for at lade sig rive med og handle på tanken:

 

– Jeg tænker den tanke, at ….
– Jeg bemærker, at jeg tænker den tanke at ….
– Begynd at synge tanken ….
– Sig tanken meeeeget laaaaaaaaangsoooooooomt ….
– Sig tanken med en anerledes stemme eksempel som Anders and ….
– Se tanken for dig som et pop-up reklame eller en servicemeddelelse
– Skriv til sidst ned enten i dit hoved ( helst ) eller på et papir og gem den helt væk til en anden gang
( ’Tænkeboks’)

 

At indkredse væsentlige værdier i eget liv:
(Helbred, relationer, fritid, arbejde & andet)

 

-Når handlingen giver mening i sig selv:

 

– Jeg er et menneske som holder af at ..
( find på en handling du holder af, eksempelvis at løbe, træne, synge, danse ..)
– Jeg er et menneske, som sætter stor pris på at ..
( Handling )
– Det er vigtigt for mig at .. ( handling )
– Det er betydningsfuldt for mig at .. ( Handling )
( Handling ) gør at jeg elsker at .. ’Det’

 

Prøv dig frem og mærk dig selv, kan du styre dette så kan jeg kun sige du skal øve dig i at bruge det når tankerne tager spind i dit sind og i dit hoved, jeg ved selv det kan være svært, men når det lykkeds dig bare nogle gange at gøre er følelsen det værd, så mærker du DIG.

 

Ovenstående øvelse har jeg skrevet af fra mit eget øvelses papir jeg fik igennem mit ’Mindfullness-hold’ 🙂

 

God weekend alle sammen 😀
Hugs’Kiss Mie ♥

STORE LEGEDAG
LAV DIN EGEN COLLAGE

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *